1 feb. 2011

Det finns inga hinder

Tidigare publicerad 9 okt 2005

Visst är livet underligt ibland.

I förrgår blev jag uppringd av ett konferenscenter om jag kunde tolka
på svenska-holländska. Visst kan jag båda språk och turligt nog var den
den enda helgen jag var hemma på fem veckor. Men det som förvånade mig
var att de visste om att jag stammar. Var de så desperata eller tyckte
de inte att min stamning hade betydelse?

Men jag gjorde så gott jag kunde, med talare som inte talade i mikrofonen, danska talare och ett ämne som jag aldrig haft med att göra. När min stamning ökade och jag inte kunde dölja den längre beslöt jag att, under kafferasten, berätta att jag också var ute och reste en hel del och pratade om… stamning. Mannen började genast att ställa en massa frågor och efter en liten stund visade sig att han tonårsson också stammar!

Där ser man. Jag kunde inte bara hjälpa mannen att förstå vad som sades
på mötet, jag kunde även vägvisa honom i stamningsvärlden och ge
information, länkar och kontaktadresser. Så hade jag tackat nej pga min
stamning, hade jag gått miste om lön, ett talträningstillfälle, en
självförtroendeträning, men även om ett tillfälle att länka ännu en
(eller fler) personer till vår stamningsvärld.

Ta vara på tillfällen och våga chansa. Utöka din säkerhetszon och lev
som du skulle levt utan din stamning. Ett försök är aldrig ett
misslyckande, utan bara en ny erfarenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar