9 feb. 2011

Mera media

Det blev som jag trodde i Gomorron Sverige 110204.

Upp kl 05, sminka bort påsarna under ögonen (jag och morgnar...) för taxin väntade kl 06. Frukost fanns i TV huset, men det hann vi knappt med, för där skulle det sminkas (fem lager puder till), lägga håret mm, medan nerverna gjorde sig påminda. Sedan fort fort in i soffan efter förra gästen, 10 min taltid för både Kjell Albin och mig, inkl visning av filmklipp, inledning, frågor och avslutning och fort fort ut ur studion.

Att tänka bort kamerorna gick an. Men vetskapen om att klockan gick, att jag hade en miljon saker jag ville ta upp och att jag skulle strunta i allt som heter taltekniker för att vara trovärdig, fick hjärnan och hjärtat att rusa.Och så plötsligt var det slut... Det blir så overkligt efteråt... Samtidigt kändes det skönt att, så fort kamerorna stängdes av, personalen berömde och även ställde frågor. Som alltid med samma innebörd: Det hade vi inte en aning om... (Mer om det jag brinner för i nästa blogg.)

Kjell Albin Abrahamsson fick flest frågor, men som tur var hade vi, under en trevlig middag, pratat om vad vi tyckte var viktigt, så att var och en kunde svara på frågor som vi båda två brinner för. Sedan tog vi en andra frukost på stationen för att ha lite eftersnack och eventuellt framtida samarbete.Vi har en del idéer som förhoppnings blir av...

Så, först P1 i direktsängning, sedan Gomorron Sverige, och tre dagar senare ringde TV4 Skaraborg om hon fick komma och filma mig. Visst, när då? Nu, med en gång. Svälj... Snabbstädning, gömmer disken i diskhon och på med sminket. Stressen får mig att stamma ännu mer, men vad gör det då intervjun just handlar om stamning. Vi pratade om stamning i en timme, filmade i 10 min, vilket blir 1-2 min i sändning. Och naturligtvis fjäskar min älskade hund med reportern, så hon får vara med på bild. Flera scener filmas varav en scen där jag ger henne vatten. Ur mitt diskfyllda diskhon...

Men det är inte bara jag som fått mediauppmärksamhet. Den fantastiska filmen The King's Speech (googla på den, så får du se alla lovord) får många nationella och lokala medier att vilja ta upp ämnet stamning. Kolla på www.stamning.se för länkar till kända och mindre kända stammare som helt fantastiska förebilder.

Så, radio, tv och tidningar tar upp filmen och stamning. Men min kamp om att locka media att ta upp stamning fortsätter.

Fortsätter i nästa blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar