14 feb. 2011

Sjukt störigt, Margret Atladottir!

Brunchrapporten P3, 110214 kl 12.00 med anledning av filmen The King's Speech.

Margret Atladottir:

Jag som är en av närmare en halv miljon personer som stammar kan tycka att det är sjukt störigt att du inte har någon aning om vad du pratar om när du säger ” Det låter helt sjukt… Är det inte sjukt störigt med en som stammar igenom en hel film?” 

Du har tydligen inte ansträngt dig att se filmen innan ditt störande uttalande, inte sett på alla tv kanaler där man visat olika klipp ur filmen, ännu mindre sett alla som stammar som varit störiga nog att visa upp sig själva i tv och radio. Men du kanske anser dig nog sjukt intelligent att tycka att alla som gett filmen dess priser, har fel?

Ja, det är som du säger ”det är en film som går ut på att en person stammar hela tiden”.

Jag stammar. Hela tiden. Dygnet runt. Ja, åtminstone så fort jag öppnar munnen. Har man, barn, vänner och arbetskamrater som får stå ut med att jag är ”sjukt störig”, för att inte tala om mig själv, som ju hör mig själv mest.

Men jag utmanar dig: titta och lyssna på alla länkar kring filmen på www.stamning.se, bjud därefter in mig till studion, så får vi se hur länge du orkar lyssna på mig. Eller, om min berättelse om mitt störiga tal kan få dig att säga samma som alla andra, som inte har någon kunskap om stamning: "Oj, det hade jag inte någon aning om."

Du tycker att alla komiker ska sluta med att vara roliga och syssla med nyheter och politik istället. Varför inte själv sluta att göra dig rolig över andra och ägna dig åt det som är en realitet  för 1% av alla vuxna och 4% av alla barn.

Det är ok att jag stammar. För det jag har att säga är värt att upprepas.

Anita S. Blom, at your service

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar